Pâine ţărănească cu cartofi, fără gluten, fără frământare - Din bucatarie, cu pasiune

luni, 9 martie 2015

Pâine ţărănească cu cartofi, fără gluten, fără frământare

De-a lungul timpului am primit diverse solicitari de la voi, cititorii mei dragi, sa postez retete de paine sau dulciuri  fara gluten. Nu le venise inca randul, nu studiasem eu suficient, mi-era teama sa incerc ceva nou si necunoscut.


Intamplarea a facut ca zilele trecute,  Schar Romania impreuna cu Ruxandra de la Gourmandelle sa vina cu o propunere foarte interesanta: sa incerc faina fara gluten in cateva paini interesante. Campania de retete creative de paine fara gluten are doua etape: prima in care 10 bloggeri (printre care si eu) propun retetele de paine (01-15 martie), cea de-a doua etapa constand intr-un concurs in care cititorii isi aleg o reteta din cele propuse, o reproduc si pot castiga o masina de facut paine Tefal. Asa ca daca va surade ideea, va place painea facuta de mine nu mai stati pe ganduri. Regulamentul concursului si mai multe detalii gasiti aici

Recunosc ca eram tare curioasa sa vad cum se comporta faina fara gluten. Ce a iesit vedeti mai jos. O reteta simpla, buna la gust, fara gluten, fara framantare si fara batai de cap.



Mai intai de toate cred ca se impun anumite precizari ca sa stiti la ce sa va asteptati. 

Aluatul fara gluten nu este similar aluatului din faina de grau: nu este elastic, necesita o hidratare mai mare (mai multe lichide), are un aspect lipicios, nu creste la fel de mult ca cel cu gluten (faina de grau). Framantatul cu care suntem obisnuiti la faina de grau nu este necesar, acesta avand rolul de a dezvolta glutenul si de a da aspectul elastic al aluatului. 
Ingrediente
 
- 2 cartofi potriviti
 - 1 ou
- 300 ml apa calduta
- 1 lingurita sare
- o lingura si jumatate ulei






Preparare

Incepeti prin a curata cartofii de coaja si a-i pune la fiert. Cand sunt gata, scurgeti-i si pasati-i cu furculita. Aspectul poate sa fie si mai grosier, nu este nici o problema daca nu sunt fini ca la piure. Dati deoparte si lasati sa se raceasca usor. 

Intr-un castron puneti faina peste care adaugati drojdia uscata si sarea si amestecati. 

Faceti o adancitura in mijloc, spargeti oul, adaugati apa calduta, uleiul si cartofii pasati si amestecati cu lingura pana ce compozitia devine omogena. Nu este necesar sa framantati, nici sa exagerati cu amestecatul, doar atat ca sa aiba un aspect omogen aluatul. 

Luati un castron si asezati un servet in el. Presarati generos cu faina (sau amidon) servetul si asezati aluatul inauntru. Presarati si deasupra cu putina faina si acoperiti cu marginile servetului. 

Dati la crescut cam 40 minute la loc loc cald si  ferit de curenti de aer. Aluatul meu e galben ca un soare de la cartofii din compozitie (si oul de la gaina din curtea mamei).


Cand aluatul s-a dospit rasturnati-l cu grija in tava, direct din castron, cu ajutorul servetului. Nu il mai framantati, nu il mai puneti pe masa, doar direct in tava. 

Faceti cateva crestaturi cu un cutit bine ascutit, daca doriti. Nu este obligatoriu.

Coaceti cam 40 minute in cuptorul preincalzit la 180 grade C, apoi inca 10 minute la 220 grade C. Cand este rumena si coapta, lasati sa se raceasca complet inainte sa o taiati.





Bon appetit!

17 comentarii:

  1. Multumim de reteta! Arata foarte bine painica!
    As vrea sa fac aceasta paine cu cartofi dar cu faina Brot Mix de la Dr Schär.
    Daca ma poti ajuta sa-mi spui ce cantitate de faina ar trebui sa pun.
    Multumesc!
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  2. Oana, ma bucur ca iti place reteta. Daca vrei sa folosesti faina integrala Brot Mix, cred ca ar trebui sa pui penntru inceput aceleasi cantitati si sa vezi cum se simte aluatul; daca ti se pare prea moale mai pune putina faina. Aluatul trebuie sa fie usor moale; cu cat este mai consistent, cu atat painea va fi mai densa. Un aluat mai lichid da o paine mai aerata Te rog sa-mi dai de stire cum ti-a iesit painea.
    Multumesc de vizita si te mai astept.

    RăspundețiȘtergere
  3. M-ai castigat de la primele cuvinte: "framantatul nu este necesar..." :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Am incercat painea pentru ca arata superb, dar mie nu mi s-a parut gustoasa :( Painea a crescut, a avut un aspect frumos dar mi se pare ca tocmai cartoful i-a dat un gust ciudat. Am incercat o varianta asemanatoare dar cu iaurt si a iesit mult mai gustoasa. poate doar mie mi-a iesit asa, altii poate au experiente mai bune cu aceasta paine.

    Geta

    RăspundețiȘtergere
  5. Multumesc pentru aceasta reteta! Este cea mai gustoasa paine fara gluten pe care am incercat-o! Si am tot incercat retete de 4 ani de cand am descoperit sa sunt celiac!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur foarte tare ca ai incercat reteta si ca a fost pe gustul tau. Multumesc de vizita si te mai astept si cu alte retete, pe blog.

      Ștergere
  6. Va rog sa-mi spuneti daca in timpul coacerii puneti in cuptor un vas cu apa? Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  7. Stiu ca drojdia nu are efect la faina fara gluten (pt ca ea activeaza tocmai glutenul din faina) dar nu am auzit de drajdie fara gluten?????? Unde se gaseste ???? Si faina Mix B de care vorbiti unde o pot gasi?????Eu am facut niste pinici din faina de cartofi +tapioca +orez dar nu am fost multumita .Au iesit prea tari ....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Produsele pe care eu le-am folosit sunt de la Dr Schar; le puteti comanda online de pe site-ul lor http://nutrient.ro/shop. Veti gasi atat faina fara gluten cat si drojdia neccesara. Multumesc de vizita!

      Ștergere
    2. Eu inca nu am găsit drojdie cu gluten....bineînțeles trebuie întotdeauna lista de ingrediente citita.eu folosesc drojdie uscata de la ruf sau dr.oetker fara probleme.sau mai este la DM marka proprie. La 500 g faina folosesc 2 plicuri și crește aluatul super.

      Ștergere
  8. Multumesc pt reteta,si imi aminteste de bunica cand scotea painile din cuptorulaflat in ograda cu o lopata de lemn .....e amintiri. Acum sunt in Israel si nu am aceleasi ingrediente ,le am folosit pe cele de aici,a crescut acum e la cuptor mai are de stat 30 minute abia astept sa vad cum a iesit.

    RăspundețiȘtergere
  9. Alte retete pentru cei cu intoleranta la gluten ( preparea mancarii )

    RăspundețiȘtergere
  10. Se poate face si cu faina de orez si faina fina de malai ?

    RăspundețiȘtergere
  11. multumesc penru reteta
    Am diabet asa ca glutenul pentru mine este otrava,am facut piine dupa reteta dumneavoastra si este bine
    MULTUMESC

    RăspundețiȘtergere
  12. Si mie imi place reteta. Planuiesc sa o incerc, am toate ingredientele.

    RăspundețiȘtergere
  13. Recent am descoperit ca am intoleranta la gluten,aceasta rețeta este bombaaa,iubesc pâinea și a ieșit super buna!🙏🏽Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram